O Δήμος Ηρακλείου με τη προσφυγή, η οποία αναμενόταν αρχικά να εκδικαστεί εντός του 2023 αλλά έχει αναβληθεί τρεις φορές (σ.σ. για τα τέλη Φεβρουαρίου του 2024, τα τέλη του Απριλίου και προσφάτως για τα μέσα του Οκτωβρίου), ζητά η διέλευση του οδικού άξονα μέσα από την πόλη να γίνει με σκεπαστό κομμάτι, καθώς έτσι θα αποφευχθεί η διχοτόμηση της πόλης.
Όσον αφορά τα επιχειρήματα του Δήμου, έχουν εντοπιστεί σημαντικές απουσίες και κενά στις απαραίτητες άδειες καθώς δεν υπάρχουν κυκλοφοριακές μελέτες, ενώ οι περιβαλλοντικές μελέτες για τον οδικό άξονα έχουν λήξει εδώ και δύο δεκαετίες και χρειάζεται να ανανεωθούν. Επιπλέον, σταθερό επιχείρημα της δημοτικής αρχής παραμένει η διαπίστωση περί έλλειψης χρηματοδότησης και μη καταθέσεως αιτήσεως προσδιορισμού τιμής μονάδας για τις απαλλοτριωμένες εκτάσεις.
Το γεγονός αυτό μεταφράζεται σε νέες καθυστερήσεις καθώς στο ενδεχόμενο επικράτησης του Δήμου Ηρακλείου, εκτός από την αύξηση του προϋπολογισμού του έργου, θα χρειαστεί ένα μεγάλο χρονικό διάστημα ώστε να ανανεωθούν οι μελέτες από τις υπηρεσίες του υπουργείου υποδομών και στη συνέχεια να πάρουν το πράσινο φως από τη Διεύθυνση Περιβαλλοντικών Αδειοδοτήσεων (ΔΙΠΑ) του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας η οποία είναι μία αρκετά χρονοβόρα διαδικασία.
H πορεία του διαγωνισμού και το έργο
Η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης δημοπρατήθηκε το Φεβρουάριο του 2022 και τα δύο σχήματα που διασταύρωσαν τα ξίφη τους ήταν η επικρατούσα κοινοπραξία και ο Όμιλος ΑΒΑΞ με το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ–Intrakat–ΑΚΤΩΡ να κλειδώνει το έργο με έκπτωση 5% και την ΑΒΑΞ να δίνει έκπτωση 2%.
Οι Όμιλοι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Intrakat (σ.σ. η ΑΚΤΩΡ εξαγοράστηκε από την Intrakat στα τέλη του 2023) ανακηρύχθηκαν και επίσημα ανάδοχοι του έργου, ωστόσο η σχετική σύμβαση ακόμα να υπογραφεί, ενώ το μέλλον της πρώτης επέκτασης της Αττικής Οδού φαίνεται να είναι αβέβαιο καθώς έχει να ξεπεραστεί το εμπόδιο της προσφυγής αλλά και να βρεθούν οι απαραίτητοι πόροι για τη χρηματοδότησή της. Εφόσον υπογραφεί το έργο, τότε θα χρειαστούν 48 μήνες για την ολοκλήρωσή του. Επομένως, εάν το ΣτΕ εκδικάσει και απορρίψει την προσφυγή του Δήμου Ηρακλείου τότε αυτό αναμένεται να έχει παραδοθεί εντός του 2029.
Στα του έργου η ανάδοχος κοινοπραξία καλείται να αναλάβει την ολοκλήρωση του τμήματος 3,8 χιλιομέτρων της Λεωφόρου Κύμης χωρίς διόδια. Αυτό ξεκινά από την Αττική Οδό και καταλήγει στον Α/Κ της Ε.Ο. Νο 1 (Καλυφτάκη). Σημειώνεται πως μαζί με την προαίρεση αξίας 32,5 εκατ. Ευρώ το συνολικό μήκος της επέκτασης ανέρχεται στα 4,2 χιλιόμετρα.
Ο νέος οδικός άξονας θα περιλαμβάνει δύο σήραγγες, μία 1.260 μέτρων και μία περίπου 1.000 μέτρων. Θα χρησιμοποιείται από περίπου 35.000 οδηγούς ημερησίως. Εκτιμάται, δε, πως θα δοθεί λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα που αντιμετωπίζεται στις περιοχές, ενώ θα βελτιωθεί η πρόσβαση από τα Βόρεια Προάστια στην Εθνική.